Blogger Templates

Saturday 24 December 2011

~ MAXWELL HILL ~


سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Kali ini tentang Tempat Peranginan Bukit Larut, Taiping, Perak yang dilawati kami sekeluarga sambil membawa dua anak saudara daripada Kedah iaitu Iman dan Hadi. Saya pun baru pertama kali naik ke puncak Bukit Larut ini walaupun berasal daripada Taiping.  




Tiket telah dibeli oleh suami seawal pukul 7.30 pagi. Jika lewat tiket akan kehabisan. Sebenarnya, kami telah ke sini kemarin tetapi telah kehabisan tiket pada hari tersebut iaitu 20.12.2011. Oleh sebab, saya dan suami perlu ke sekolah untuk menanda tangani opsyen SPBA, kami telah mengambil keputusan untuk menaiki ke puncak Bukit Larut pada pukul 12.00 tengah hari dan turun pada pukul 3.00 petang. 

Bukit Larut dahulunya Bukit Maxwell telah dibuka 100 tahun dahulu oleh seorang Residen British di Perak iaitu George Maxwell dan merupakan Bukit Larut Peranginan tertua di Malaysia. Tingginya 1 250 meter dari paras laut dan jauhnya lebih kurang 13 km dari kaki bukit. Jalannya bertar telah dibina selepas perang tahun 1848.





Perkhidmatan LandRover adalah merupakan satu-satunya pengangkutan yang disediakan oleh Kerajaan Negeri Perak dan perjalanan mengambil masa lebih kurang 30 minit untuk sampai ke stesyen atas Bukit Larut pada ketinggian 1 036 meter dari paras laut. Terdapat 108 selekoh (72 selekoh tajam) iaitu setiap minit perjalanan. 





Suhu pada waktu siang di antara 15 darjah celsius. Bukit Larut amat sesuai sebagai tempat berehat yang sunyi dan damai dari kesibukan bandar juga dapat melihat keindahan Bandar Taiping dan Selat Melaka.

Tempat-tempat peranginan ada disediakan seperti banglo dan rumah-rumah untuk disewa. Bagi pelawat-pelawat yang menginap di banglo, mereka boleh memasak makanan sendiri dengan kemudahan alat memasak yang disediakan (tidak termasuk gas). Perkhemahan sama sekali tidak dibenarkan di kawasan Peranginan Bukit Larut kecuali kawasan yang disediakan di Bukit Gunung Hijau dengan mendapat kebenaran terlebih dahulu daripada Jabatan Hutan dan Polis.






Berikut adalah Kadar Tambang LandRover naik/turun:

Sebuah LandRover hanya dinaiki 10 - 11 orang
Sewa Trailer mengangkut barang RM15.00




Bukit Larut tempat bersejarah,
Udara bersih luas pandangan...


Selamat Datang ke Bukit Larut (Maxwell Hill)...Nikmati Percutian yang Damai!!

1 comment: