Blogger Templates

Tuesday 21 February 2012

~ HATI YANG INGIN BERBICARA


سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Apabila berbicara tentang hati tentulah sukar untuk memiliki hati yang bersih dan tenang. Namun kita tahu hati itu akan bersih dan tenang dengan hanya mengingati Allah SWT. Firman Allah yang bermaksud:

"Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah  hati menjadi tenteram". (al-Ra`d:28)


Bagaimana jika kita pernah merasakan tiada semangat dan tidak mempunyai keyakinan untuk meneruskan kehidupan ini. Sebenarnya, untuk memulakan kehidupan yang bersemangat dan penuh keyakinan hanya perlu dengan membersihkan dan menjernihkan hati. Muhasabah hati kita kerana hati adalah kekuatan kehidupan. Tanpa hati kita semua adalah mati. 

Hati adalah salah satu nikmat dan anugerah pemberian Allah SWT kepada kita. Oleh itu, kita perlu selalu menyemak dan menilai hati kita. Asalnya hati ini bersih namun jika kita melakukan satu dosa, maka akan terbentuklah satu titik hitam di hati kita. Jika kita bertaubat, maka akan terhapuslah titik hitam itu. Namun jika sebaliknya, maka akan bertambahlah titik-titik hitam tersebut sehinggalah ianya menjadi kaku, keras dan terus mati. 

Hati inilah yang akan kita bawa untuk dipersembahkan kepada Allah SWT. Bayangkan hati kita ini dan sanggupkah kita untuk menghadapinya kerana hati ini yang akan berbicara di hadapan Allah SWT tentang soal amal dan niat yang terjadi di sepanjang sejarah kehidupan di dunia. Firman Allah SWT yang bermaksud: 

“Pada hari akhirat kelak, anak-anak tidak dapat memberikan apa-apa pertolongan, kecuali mereka yang datang dengan hati yang suci bersih.” (Surah as-Syu’ara 26 : 88-89)

Antara amalan yang paling baik untuk membersihkan diri ialah bangun awal di pagi hari dan melakukan solat sunat Tahajud di saat insan lain diulit mimpi indah. "Ya Allah, bantulah hamba-Mu yang lemah ini untuk terus istiqamah dalam mengerjakannya".


 Tahniah kepada orang yang memiliki hati 
yang sebersih air yang jernih, 
hati yang tenang setenang kabut tebal, 
hati yang dermawan sedermawan air hujan yang jatuh.

Meranalah kepada orang yang memiliki hati 
yang berdosa dan gersang segersang padang pasir, 
hati yang keras sekeras batu, 
tidak ada embun, tidak ada kesuburan dan tidak ada air.

Waspadalah terhadap seksaan hati anda
 terhadap diri anda sendiri.
Janganlah dilancarkan 'perang'
terhadap HATI anda sendiri!

Sumber: 
~ langitilahi.com
~ badandakwahsmktunjb.blogspot.com

No comments:

Post a Comment