Blogger Templates

Wednesday 14 March 2012

~ BLACK FOREST CAKE


سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Baru-baru ini, saya menerima MMS daripada adinda Sariyati. Tiada lain yang dihantarnya melainkan untuk berkongsi kek-kek yang dibuatnya. Hari itu dia menghantar gambar Black Forest Cake. Tiba-tiba kecur air liur saya melihatnya dan saya pun berazam untuk mencubanya hanya berbekalkan resepi di dalam kepala.


inilah hasil pertama...nyummy!

Resepi saya olah sendiri...suka2 hati aje!

1 biji kek span coklat 7 x 7 in
400g whipping cream
Blueberry filling secukupnya
8 biji ceri
Coklat masakan diparut

Coklat Pes:
120g coklat masakan
80g susu cair
(cairkan)
Masukkan ke dalam piping beg untuk hiasan tepi kek


utk makan-makan dan separuh saya bawa ke sekolah 

Cara-cara:
1. Potong kek kepada 3 lapisan. Ini bergantung kepada berapa lapis yang kita nak buat layer.
2. Ketepikan dan sekarang kita buat filling dan topping.
3. Pukul whipping hingga kaku.
4. Ambil selapis kek dan sapu blueberry filling.
5. Kemudian sapukan whipping cream tadi dan ratakan.
6. Letakkan lapisan yang kedua dan lakukan kaedah yang sama hingga habis semua lapisan.
7. Sapukan seluruh permukaan kek dengan whipping cream - ratakan.
8. Paipkan coklat pes di sekeliling kek dan parut coklat masakan serta hiaskan dengan ceri.


nyum...nyum...nyummy

Tiba-tiba saya teringat seorang sahabat FB yang baru menjalani pembedahan. Saya berhajat untuk menziarahi beliau di Bagan Serai dengan membawa Kek Black Forest ini sebagai buah tangan. Walau bagaimanapun beliau memaklumkan tiada di rumah dan saya hanya memberi kek ini kepada anak lelakinya yang comel sekali. 

utk kak Azmah n family...semoga cepat2 sembuh :))

Sungguh ringkas dan mudah sahaja resepi yang saya olah ini kerana resepi yang lain berada di internet (draf nota facebook menjadi buku resepi saya) dan kebetulan wayar kabel telefon rumah saya telah dicuri. Jadi, saya tidak dapat merujuk resepi yang sebenarnya. Namun hasilnya tetap memuaskan hati, Alhamdulillah.

Selamat mencuba...^_^

No comments:

Post a Comment