Blogger Templates

Friday 2 March 2012

~ CHOCOLATE GANACHE


سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Saya terbaca cara-cara membuat chocolate ganache daripada blog Hairul Hissam. Memang menarik artikel yang ditulisnya. Sebelum ini jika saya membuat chocolate ganache, saya menggunakan resepi di bawah:

Chocolate Ganache 
(biasanya saya guna untuk topping Kek Coklat Moist)

250g coklat masakan
135ml whipping cream
10g butter

1. Cairkan coklat masakan menggunakan kaedah 'double boiler'.
2. Masak whipping cream hingga mendidih. Masukkan ke dalam coklat masakan dan pukul hingga pekat.
3. Masukkan butter dan kacau hingga sebati.


Coklat Ganache utk Topping Kek Coklat Moist

Resepi ini pula chocolate ganache daripada blog Hairul.com. Terima kasih En. Hairul Hissam. Izinkan saya berkongsi resepi di sini.

Chocolate Ganache 

1kg coklat masakan atau dark chocolate
100g butter
600ml whipping cream

1. Hiris atau potong kecil-kecil coklat masakan tersebut agar mudah dicairkan nanti. Manakala butter sekiranya baru keluar daripada peti sejuk, potong ia menjadi lebih kecil. Namun lebih baik dibiarkan butter cair/lembut dengan sendirinya di luar peti sejuk sebelum digunakan.
2. Masukkan 600ml whipping cream ke dalam periuk, hidupkan api dengan api yang sederhana. Masak hingga mendidih. Jangan ke mana-mana kerana ia cepat mendidih. Cecair whipping cream boleh membuak-buak sehingga keluar dari periuk jika lambat tutup apinya.
3. Setelah api dimatikan, tuang kesemua 1000g coklat masakan yang dihiris atau dipotong tadi ke dalam periuk yang berisi cecair whipping cream yang telah dimasak. Seterusnya, kacau sehingga kesemua coklat masakan cair. Anda boleh gunakan sudu. Namun lebih baik atau lebih halus jika kacau menggunakan whisk.
4. Setelah coklatnya cair, masukkan 100g butter dan kacau menggunakan sudu atau whisk. Kacau sehingga butter cair dan sebati. Inilah coklat ganache yang dihasilkan dengan cara yang mudah.

~ Selamat Mencuba (^_^)

No comments:

Post a Comment