Blogger Templates

Wednesday 28 March 2012

~ CINTA HIGH-CLASS


سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Cinta sesama manusia adalah suatu perasaan yang sangat indah anugerah daripada Allah SWT. Menurut Ustazah Fatimah Syarha Mohd Nordin kategori cinta ada tiga; cinta biasa, cinta luar biasa dan cinta high class




Apakah maksud ketiga-tiga jenis cinta ini? Cinta biasa adalah perasaan yang sedia ada dan fitrah dalam hati setiap insan. Wanita dan lelaki saling tertarik juga difitrahkan dengan perasaan saling mencintai. Perkahwinan adalah solusi terbaik agar fitrah ini dapat disalurkan menjadi barakah. 

Namun cinta luar biasa tidak dinilai pada sehebat mana cara pertemuan pasangan tersebut, atau sejauh mana perhubungan cinta mereka diuji dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Cinta luar biasa adalah cinta yang membawa binasa. Tanpa asas agama, maruah diri sanggup dikorbankan. 

Cinta high class pula wanita dan lelaki yang bercinta selepas nikah dan saling melengkapkan keperluan diri, pengetahuan dan agama pasangannya. Jika belum menikah, cinta menjadi high class apabila teruna dan dara saling tinggi mujahadah. Fahamkan si dia dengan cara yang benar serta kurangkan perjumpaan dan komunikasi. Ia hanya dibolehkan atas dasar urusan dan keperluan sahaja dengan menjaga syarat dan batasan. 

Cinta high class bukan eksklusif milik sesiapa. Cinta high class berhak dimiliki oleh kita semua. Jangan tunggu hingga hari esok. Hari ini juga, cintalah secara high class. Apakah kriteria cinta high class?

1. Cinta yang mendaulatkan Allah sebagai yang pertama.
2. Cinta kerana Allah.
3. Cinta yang bermujahadah melawan nafsu.
4. Cinta tanpa seteru (menjaga hubungan sesama manusia - hablumminannas)

Berdoalah agar memiliki cinta yang high class.
"Ya Allah, aku memohon cinta-Mu dan cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikan aku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai dari diriku, keluargaku dan daripada air yang sejuk (ketika panas terik)." (HR al-Tarmizi).

Lelaki dan wanita saling memerlukan antara satu sama lain. Bukti saling memerlukan ini akan menjadi luar biasa dan high class jika diluapkan kepada insan istimewa bernama suami atau isteri, bukan untuk teman wanita atau teman lelaki. Mengapa ia dipandang high class? Itu tanda mematuhi suruhan Allah, tanda jauhi fitnah dan tanda sebuah mujahadah.

~ Untuk bacaan penuh dapatkan Solusi isu 42: article by Fatimah Syarha Mohd Nordin (^_^)

(Sungguh benar... sangat membahagiakan apabila memiliki cinta yang bertaraf high class...Alhamdulillah)

No comments:

Post a Comment